УМЕТНОСТ БАРОКА - БЛОК НАСТАВА
Барокно сликарство - Рембрант Ван Ријн, '''Ноћна стража''
Барок је стил који је заменио ренесансу и трајао је од 1580-1750. године. Сама реч ''бароко'' шпанског је порекла и означава бисер неправилног облика или оно што је неправилно и претерано.
Овај стил се често дели на три етапе, тако да се разликују рани (1580-1630), високи или зрели (1630-1700) и позни барок (1700-1750).
Барокна скулптура: Лоренцо Бернини, ''Давид''
УМЕТНОСТ БАРОКА У ИТАЛИЈИ
Иако је, у свим крајевима где се појавио, барок имао и неке заједничке карактеристике, разлике које постоје међу појединим земљама много су веће него у периоду ренесансе, што значи да се барок у Италији знатно разликује од барока у Француској или Холандији.
Сматра се, да се барок најпре појавио у Риму.
Црква Светог Петра у Ватикану (Рим),
започета у периоду ренесансе, а довршена у периоду барока
***
За најзначајнијег представника италијанског барока сматра се вајар и архитекта Лоренцо Бернини. Као архитекта, значајно је допринео унутрашњем изгледу цркве Светог Петра у Риму (у Ватикану).
Бернини, унутрашњост цркве Светог Петра у Риму (Ватикан)
Бернини је важио за најбољег европског вајара свога времена. Радио је у мермеру и све његове статуе одликују се беспрекорно углачаним површинама које упијају и одбијају светлост, тако да стварају снажне ефекте светло-тамног. Као истински уметник свога доба, Бернини својим фигурама даје снажне и драматичне покрете.
Лоренцо Бернини, Занос свете Терезе
За Бернинијево најзначајније вајарско дело сматра се статуа ''Занос свете Терезе''. Постављена је у посебно конструисан простор и обасјана светлошћу која долази са скривеног извора, због чега изгледа као да лебди пред посматрачем.
Бернини, Занос свете Терезе
Приказује један део из аутобиографије свете Терезе: она ту описује како је током молитве видела ађела, који се спустио с неба и стрелом јој пробо срце. Две фигуре, св. Тереза и анђео, замишљене су као супротност једна другој: једна фигура је усправна, друга у полулежеђем ставу; фигура анђела има одећу која личи на пламен, док је фигура Терезе потпуно прекривена. Овде је мермер обрађен тако, да се динамично смењују испупчене и удубљене површине, тј. светлост и сенка.
***
Најзначајнији представник италијанског барока у сликарству био је Микеланђело Меризи, познатији као Каравађо. Сликао је на потпуно нов начин и те новине ће ускоро прихватити већина европских сликара. Ове промене и новине у сликарству најбоље се могу видети на његовој слици ''Позивање светог Матеја'':
Каравађо, Позивање светог Матеја
Овде видимо сцену која се одиграва у римској крчми - на њој се јасно разликују две групе фигура, асиметрипчно распоређене. Занимљиво је да све фигуре носе одећу каква је била уобичајена у 17. веку и да су учесници у овом догађају приказани као обични људи из народа, без икакве идеализације и улепшавања. Овај реалистички начин сликања назива се натурализам, и он је битна особина у сликарству Каравађа и његових следбеника.
Читава сцена одиграва се у полутами у којој се неке фигуре једва назиру, док су друге обасјане веома јаком светлошћу. Овакав начин осветљења слике назива се тенебризам (по италијанској речи ''тенеброзо'', што значи ''мрачно'') и постаће главна особина барокног сликарства. За барокно сликарство карактеристични су јаки и наглашени контрасти светла и сенке.
''Позивање светог Матеја'', детаљ
Каравађо је имао велики број следбеника у свим европским земљама, а посебно у Шпанији и Холандији.
Међу шпанским уметницима 17. века највише се истиче Дијего Веласкез, који се прославио сликањем портрета краљевске породице.
Дијего Веласкез, Портрет Филипа Трећег

Дијего Веласкез, Уметник у атељеу
Холандски сликари су највише радили портрете, мртве природе, пејсаже и жанр - сцене - сцене из свакодневног живота.
***
У Холандији је током 17. века живео и радио један од највећих сликара свих времена - Рембрант Ван Ријн. Славу му је донео портрет амстердамских хирурга - ''Час анатомије доктора Тулпа''. Барокни натурализам испољава се у реалистичком приказивању дијагонално постављеног леша. Ово је први групни портрет на којем су сви ликови повезани неком заједничком акцијом, односно, сви су окренути према доктору Тулпу који им објашњава грађу руке.

Рембрант је урадио велики број портрета, групних портрета и аутопортрета. Осим тога, сликао је и библијске сцене, а бавио се и графиком.
Рембрант Ван Ријн, Аутопортрет

Рембрант, Повратак блудног сина
***
У Француској је у периоду барока, током 17. века, све било подређено величању личности краља Луја Четрнаестог. За њега је изграђен један од најлепших двораца - Версај поред Париза.

Дворац версај поред Париза
Иако је спољашњост Версаја прилично једноставна и строга, његов ентеријер је веома раскошан и имао је за циљ да покаже моћ и богатство Луја Четрнаестог.


Дворац Версај, ентеријер
Comments
Post a Comment