ВИЗАНТИЈСКА АРХИТЕКТУРА
ВИЗАНТИЈСКА АРХИТЕКТУРА
Цар Константин је 326. године престоницу Римског царства преселио из Рима у град Визант на Босфору (познат још из 7. века пне) који ће касније добити име по цару Константину - Константинополис (Константиниопољ) или Цариград (данашњи Истанбул).
Мапа Византијског царства
Када говоримо о византијској архитектури, под тим не подразумевамо искључиво Цариград, него и све оне територије које су се у неком тренутку нашле под влашћу Византије. У временима својих највећих успона, Византија је обихватала веома простране територије које су могле да се упореде са територијама Римског царства. Осим тога, под византијским утицајима биле су и оне земље које су успевале да се изборе за своју политичку самосталност, али су посредством Цркве биле под византијским културним утицајем. Из тог разлога, када говоримо о византијској архитектури у ширем смислу, овде можемо убројати и архитектуру таквих земаља као што су Бугарска, Србија, Русија, Јерменија, Грузија, Сирија и остале земље Блиског истока, а у појединим периодима овде се могу убројати чак и неке италијанске области. Византијска архитектура у ужем смислу, међутим, обухвата територију данашње Турске (превасходно Цариград и Никеју), Грчке и Македоније.
Византијске територије и географски положај Константинопоља
Град Константинопољ ће имати бурну историју, и након што је био престоница Источног римског царства, постаће, после 1453, престоница Турског, Османлијског царства. Због свог изузетног географског положаја, овај град, који је назван ''другим Римом'', имао је идеалне услове за брз напредак и развој трговине и поморства. Још у Константиново доба, овај град је био прилично велики, а број његових становника ће се у наредним вековима вишеструко увећати.
Реконструкције Константинопоља
О профаној, тј. цивилној архитектури Константинопоља (Цариграда) из византијске епохе више се зна на основу писаних споменика, него на основу сачуваних археолошких остатака. Познато је, на пример, да је постојало неколико царских палата из различитих епоха (''Вуколеон''), да је град имао аквадукте и цистерне за снабдевање водом, јавна купатила (Зеуксипово је било највеће), универзитет (''Пандидактирион'', основан у 5. веку, најстарији у Европи), зграду сената и остале јавне грађевине, хиподром, тријумфалне лукове и стубове... Нека представа о изгледу Константинопоља може се створити на основу писаних споменика (Прокопије, ''О грађевинама'') и малобројних ликовних представа.
Приказ константинопољских зидина
Испред овог одбрамбеног зида био је постављен још један, спољашњи одбрамбени зид, удаљен од овог унутрашњег око 10 метара, нешто нижи и слабији, који је штитио прилаз самом утврђењу. Најзад, испред овог, спољашњег одбрамбеног зида био је ископан дубок ров испуњен водом, чија је ширина на неком местима била и до 20 м. Главни улаз у град називао се ''Златна капија''.
Сакрална архитектура
Византија је располагала одличним грађевинским материјалом - квалитетним каменом и опеком, као и најбољим врстама дрвета. Пошто је град економски нагло јачао и увећавао се, жива градитељска делатност овде је започела још у доба цара Константина. У време његове владавине, овде је подигнута прва црква Свете Софије, на чијем се месту данас налази славна грађевина истог имена из Јустинијановог доба. Ако је у Константиново доба базилика била онај тип цркве који је доминирао, у наредним вековима доћи ће до све јачих утицаја Блиског истока, тако да ће на крају у византијској архитектури у потпуности преовладати грађевине централне основе.
Базилика Светог Димитрија у Солуну
Већина цркава овог периода грађена је од опеке или од наизменичних слојева камена и опеке; постоје и примери да су спољашњи зидови израђени од камена, а унутрашњи од опеке.
У првој половини 6. века, у доба цара Јустинијана, Византија се налазила на врхунцу своје моћи. У овом периоду подигнуте су многа црквена здања у самом Цариграду, али и на читавој територији царства. Општа карактеристика ових цркава је да се постепено удаљују од својих античких узора и да се са базиликалним основама све више комбинују и елементи грађевина централног типа, какве су биле широко распрострањене на Блиском истоку.
Црква Свете Софије, Солун
Међу прве цркве, на којима се види овај покушај спајања базиликалне и основе централног типа спада црква Св. Софије у Солуну. Подигнута је на преласку из 5. у 6. век. Њен средишњи део чини сажети уписани крст (што значи да куполу не носе слободни ступци, него пиластри наслоњени уз зидове) који је са три стране оивичен бродовима. Купола почива на пандантифима и ослања се на полуобличасте сводове.
Основа цркве Свете Софије у Солуну
Црква Свете Софије, Солун
После само неколико деценија, око 530. г, у Цариграду је подигнута црква Св. Сергија и Вакха, која већ готово у потпуности представља грађевину централног типа. Централни део цркве чини октогонална (осмоугаона) основа над којом се уздиже тзв. кришкаста купола, односно, купола састављена од осам сегмената (делова), захваљујући чему су избегнуте и тромпе и пандантифи. Купола је наизменично подухваћена полукуполама и сводовима које повезују снажни ступци. Овај средишњи део је обухваћен квадратом. Овакав тип грађевине потиче из Месопотамије.
Пресек и основа цркве Светог Сергија и Вакха, Цариград
Црква Светог Сергија и Вакха, Цариград
Готово у исто време у Цариграду је подигнута и црква Св. Мира, Хагиа Ирини, која има облик базилике са куполом и трансептом. Поред трансепта, ова црква је имала и атријум. На њој се може пратити процес замене већ застарелог облика тробродне базилике грађевином централног типа са куполом.
Основа цркве - базилике Светог Мира, Цариград
Архитектура Равене
После 404. године, Равена је постала престоница Западног римског царства, а то је остала и под варварима, да би у доба Јустинијанове владавине била прикључена Источном Римском царству. Из тог разлога се у равенској архитектури примећује јак утицај Цариграда. Поред базилика, које припадају више хеленистичком, него латинском типу, овде се налази и неколико грађевина централне основе.
Две најпознатије равенске базилике су Сан Aполинаре ин Класе и Сан Аполинаре Нуово које више припадају типу хеленистичких, него латинских базилика а што се приписује управо византијском утицају.
У грађевине централног типа спадају крстионица православних Сан Ђовани ин Фонте и Крстионица аријанаца. Обе имају основу у виду октогона (осмоугаоника).
Једна од најзначајнијих равенских цркава свакако је црква Сан Витале, подигнута у 1. половини 6. века. Она по много чему подсећа на цариградску цркву Св. Сергија и Вакха, односно, на источњачке прототипове који су и једној и другој послужили као узор.
Црква Сан Витале, Равена
Њен централни део решен је у виду октогона (осмоугаоника), као што је решен и спољашњи зид. Са сваке стране унутрашњег простора налази се по једна полукалота, осим испред олтарског простора, где се налази травеј (квадратни простор) засведен крстастим сводом. Црква је, поред октогоналног бочног брода, првобитно имала и егзонартекс са две куле кружног пресека.
Основа цркве Сан Витале у Равени
Олтарски простор ове цркве познат је по мозаицима који су сачувани у њему, а представљају цара Јустинијана и царицу Теодору са њиховом дворском пратњом.
У већини случајева, спољашњост свих ових цркава нема много украса. Доминирају гломазни, масивни облици, фасаде су нерашчлањене, портали релативно плитки, прозори - једноделни, бифоре или трифоре, и завршавају се полукружно. Понекад се на фасадама појављују слепе аркаде које својим распоредом прате распоред лукова у унутрашњости храма.
Овај блистави период у развоју византијске архитектуре окончао се почетком иконоборачког периода, и ова криза потресаће Византију током читавих сто година, па ће из тог разлога и њена градитељска активност бити далеко скромнија.
Током периода иконоборства, уништени су неки од најрепрезентативнијих мозаика и фресака из рановизантијског периода, а међу њима и првобитни мозаици Свете Софије. Уместо фигуралним представама, цркве су сада украшаване пејсажима са цвећем, дрвећем и животињама. Ако су се и појављивале фигуралне композиције, оне су у потпуности биле световног карактера. О религиозном сликарству овог периода може се судити једино на основу онога што се сачувало у провинцијским црквама или на оним територијама које нису биле у тој мери захваћене овим сукобима. Исто се може рећи и за градитељску делатност, тако да је готово једина значајна црква подигнута током иконоборачке кризе била црква Успења Богородичиног у Никеји која, по много чему, понавља основу Свете Софије из Солуна. У то време подигнута је и никејска црква Св. Софије, која има изглед тробродне базилике са равном таваницом.
Иконоборачка криза потрајаће преко 100 година и завршиће се победом иконофила, а држава ће се поново консолидовати у 1. половини 9. века у време владавине Василија Првог и осталих царева Македонске династије.
Повећана градитељска активност у овом периоду показује да утицај Блиског Истока коначно односи превагу над античким и хеленистичким. До тог времена, биле су већ разрађене све појединости источно-хришћанског богослужења, као и источно-хришћанске иконографије, па цркве овог периода чине једну логичну целину са својим иконографским програмом.
У архитектури је коначну превагу добио тип цркве централне основе, тј основе у виду уписаног крста са једном или пет купола, сажетог или развијеног типа. То подразумева да средишњи део цркве чини једнакокраки, грчки крст, а на пресеку кракова уздиже се купола. Уколико куполу носе слободни стубови или ступци, ради се о тзв. развијеном типу, а уколико је носе пиластри, о тзв. сажетом типу.
Занимљиво је да и фасаде у овом периоду постају веома шаролике и живописне. Оне су начињене од наизменичних слојева камена, малтера и опеке, при чему се сива боја смењује са црвенкастом и окер бојом. Поједини делови фасаде, као портали и прозори, наглашавају се опекама посебног облика, на пример, радијално постављеним или опекама у облику тролиста или четворолиста. Има и примера да су прозори и портали наглашени каменим или оквирима од опека са плитким рељефима. Појављују се и слепе аркаде, али оне не прате увек распоред лукова у ентеријеру. Све ове цркве изнутра се украшавају мозаицима или, још чешће, фрескама, које се, са своје стране, сликају по унапред утврђеном распореду.
У значајне цркве овог периода спадају и Неа, Мирелеон и Панахрантос у Цариграду, као и Неа Мони на Хиосу. Требало би поменути да овој групи припадају и неке цркве подигнуте на територији данашње Македоније.
Црква Свете Софије у Охриду рађена је као тробродна базилика са куполом и раскошном спољашњом припатом (егзонартексом).
Црква Св. Ђорђа у Старом Нагоричину из 11-12. века има потпуно квадратну и нерашчлањену доњу зону, док је у основи уписани крст са 5 купола. Црква Светог Пантелејмона у Нерезима потиче са краја 12. века и такође има основу уписаног крста са пет купола распоређених између кракова крста, као што је случај и у Старом Нагоричину.
Црква Свете Софије, Охрид - пресек и основа
II
Почетак 13. века био је изузетно драматичан за Византију, јер су 1204. г. крсташи упали у Цариград и у потпуности опустошили византијску престоницу. Овде су успоставили Латинску краљевину, док се Византијско царство распало на Никејско и Трапезунтско и на неколико деспотовина. Иако су 1251. г. византијски цареви успели да врате престоницу и да поново успоставе своју власт, Византија се више никада није опоравила од овог ударца, посебно зато што је главне трговачке центре на Средоземљу до тог времена преузела Венеција.
Градитељска делатност овог последњег периода веома је шаролика. Граде се цркве мањих димензија, а што значи да су им мањи и сводови, и куполе, па стога и бочни потисци, због чега и зидови бивају мање гломазни, а грађевине имају могућност да расту у висину. Куполе добијају високе тамбуре, најчешће октогоналне, па је вертикализам наглашен.
Основа цркве Светих Апостола у Солуну
Појављује се поново комбинација уписаног крста са базиликалним типом грађевине, где је средишњи, крстолики део са три стране обухваћен бродовима. Пример за овај тип представљају црква Светих Апостола у Солуну и црква Богородице Памакаристос у Цариграду (Фетије џамија), као и Вронтохион у Мистри. Код неких цркава, поред средишње куполе, појављују се и куполе на свим угловима бродова.
Фасаде су и даље богато украшене и живописне, број декоративних елемената се чак и повећава у односу на претходни период. Праве се разне комбинације од саме опеке - меандри, цик-цак линија, рибља кост, крстови, решетке, шаховска поља, итд.
Многе од ових цркава сачуване су до данас једино захваљујући томе што су биле претваране у џамије. Византијско царство угасило се 1453. г, падом Цариграда у руке Турака. Пребогато наслеђе византијске архитектуре наставило је да живи у уметности Русије, чија ће престоница, Москва, после неколико векова добити назив ''трећег Рима''. Иако је руска архитектура у почетку била под снажним утицајем византијске, она ће успети да се осамостали и да, као и у сликарству, понуди нова и оригинална решења.
Comments
Post a Comment