ПОЈАМ ПРОСТОРА У ВИЗУЕЛНИМ УМЕТНОСТИМА - СЛИКАРСТВО

 

ПОЈАМ ПРОСТОРА У ЛИКОВНИМ (ВИЗУЕЛНИМ) УМЕТНОСТИМА - СЛИКАРСТВО






Од самих почетака уметности, на сликама је присутан и простор. 

Реалан простор је одређен помоћу три димензије - ширином, висином и дубином (дужином). У архитектури и скулптури, уметник ствара облике који имају све три димензије. 





Екстеријер и ентеријер архитектонског дела


Архитектура је уметност која обликује простор, и ту разликујемо спољашњи изглед објекта - екстеријер, и његов унутрашњи простор - ентеријер. 



                          Скулптуре такође имају три димензије и оне испуњавају простор. 





С друге стране, свака слика је дводимензионална површина: уметник може стварати на папиру, платну, дрвету или зиду - увек је реч о дводимензионалној површини на којој је потребно створити илузију треће дименизије, односно, дубине простора. 





Да би се на слици приказала дубина простора и распоред облика у тродимензионалном простору, уметници користе неколико поступака:

- помоћу односа величина, тако да оно што је ближе приказују као веће, а оно што је удаљеније као мање; 


Простор приказан помоћу односа величина (ближе фигуре су знатно веће од удаљених фигура)


- преклапањем облика, тј. оно што је ближе преклапа или заклања оно што је даље; 


Мртва природа, где је простор наговештен  преклапањем облика

 


- скраћењем облика, где се, на пример, људска фигура приказује тако да је један део тела приказан у нормалној пропорцији, док је други део умањен или се уопште не види; 


Дубина простора приказана ''скраћењем'' људске фигуре


- распоредом облика по плановима, где се обично приказује први, други и трећи план


Дубина простора приказана помоћу планова


Начин представљања простора на слици назива се ПЕРСПЕКТИВА. У сликарству се појављ ује неколико типова перспективе: 

Семантичка или иконолошка: однос величина међу ликовима одређује се на основу њихове важности. Присутна је, на пример, у средњовековном сликарcтву и показује сличност са дечјим цртежима. 


                          Фреска ''Мироносице на гробу Христовом'' - ''Бели анђео'' -
              коришћена је иконолошка перспектива, тако да је фигура анђела, као најважнија,                                                         знатно крупнија од фигура жена и војника 


 

Однос величина ан дечјем цртежу



Вертикална перспектива – облици и фигуре представљају се једни изнад других, чиме се сугерише да је нешто у првом, другом или трећем плану.


Ел Греко - Васкрсење Христово - 
примена вертикалне перспективе


Обрнута – инверзна – перспектива – ствари се приказују онакве какве јесу, а не онакве, каквима их види људско око. Као пример, може послужити приказивање рибњака на једној египатској фресци: 


''Рибњак'' - фреска из египатске гробнице 
(предмети су приказани какви јесу: рибњак је правоугаоног облика, 
дрвеће приближно исте висине и окренуто према ивицама слике



Линеарна или централна перспектива подразумева приказивање ствари онако, као што их опажа људско око: када посматрамо ствари у даљини, имамо утисак да се паралелне линије у даљини - тј. на хоризонту, спајају у једну тачку: као пример, може послужити посматрање правог пута, шина на пругама или жица далековода. 



Примери опажања паралелних линија из свакодневног живота

Хоризонт је  линија која дели земљу од неба; да би се поједноставило цртање у перспективи, хоризонт се приказује у виду хоризонталне линије.
Тачка недогледа је тачка у којој се у даљини ''спајају'', тј. ''секу'' линије које посматрамо. У сликарским делима, ова тачка се назива ''фокус композиције''


Пример једноставног коришћења линеарне перспективе; 
на цртежу је означена линија хоризонта и тачка недогледа - тачка
у којој се ''секу'' паралелне'' линије

На следећим сликама, приказан је начин примене линеарне перспективе у делима великих ренесансних сликара, Леонарда да Винчија и Рафаела Сантија.

Леонардо, Тајна вечера

Рафаело, Атинска школа


Ваздушна перпсектива подразумева смањивање интензитета контуре и боје сразмерно томе како се предмети и фигуре повлаче у дубину. Другим речима, ваздушном перспективом мења се јачина боја и оштрина контура. До ове појаве долази због постојања слојева ваздуха између посматрача и објеката које посматра. 






           Примери ваздушне перспективе на фотографији и у сликарству

 

Колористичка перспектива се заснива се на својствима топлих и хладних боја: топле боје наговештавају приближавање, а хладне боје удаљавање. Користили су је неки представници модерне уметности. 






Полиперспектива подразумева да се  предмет или фигура посматрају се са више тачака, које се обједињују у оквиру јeдне ликовне представе. Може се видети у египатском сликарству, али и у делима неких модерних сликара. Полиперспективу је, на пример, користио Пабло Пикасо. 


Приказ људске фигуре у египатском сликарству

Пикасо, Портрет жене




 






Comments

Popular posts from this blog

УМЕТНОСТ ПРАИСТОРИЈЕ

РАНОХРИШЋАНСКА И ВИЗАНТИЈСКА УМЕТНОСТ

УМЕТНОСТ СТАРОГ ЕГИПТА