ПОЈАМ ПРОСТОРА У ВИЗУЕЛНИМ УМЕТНОСТИМА - СЛИКАРСТВО
ПОЈАМ ПРОСТОРА У ЛИКОВНИМ (ВИЗУЕЛНИМ) УМЕТНОСТИМА - СЛИКАРСТВО
Од самих почетака уметности, на сликама је присутан и простор.
Реалан простор је одређен помоћу три димензије - ширином, висином и дубином (дужином). У архитектури и скулптури, уметник ствара облике који имају све три димензије.
Архитектура је уметност која обликује простор, и ту разликујемо спољашњи изглед објекта - екстеријер, и његов унутрашњи простор - ентеријер.
С друге стране, свака слика је дводимензионална површина: уметник може стварати на папиру, платну, дрвету или зиду - увек је реч о дводимензионалној површини на којој је потребно створити илузију треће дименизије, односно, дубине простора.
Да би се на слици приказала дубина простора и распоред облика у тродимензионалном простору, уметници користе неколико поступака:
- помоћу односа величина, тако да оно што је ближе приказују као веће, а оно што је удаљеније као мање;
- преклапањем облика, тј. оно што је ближе преклапа или заклања оно што је даље;
- скраћењем облика, где се, на пример, људска фигура приказује тако да је један део тела приказан у нормалној пропорцији, док је други део умањен или се уопште не види;
- распоредом облика по плановима, где се обично приказује први, други и трећи план
Начин представљања простора на слици назива се ПЕРСПЕКТИВА. У сликарству се појављ ује неколико типова перспективе:
Семантичка или иконолошка: однос величина међу ликовима одређује се на основу њихове важности. Присутна је, на пример, у средњовековном сликарcтву и показује сличност са дечјим цртежима.
Вертикална перспектива – облици и
фигуре представљају се једни изнад других, чиме се сугерише да је нешто у
првом, другом или трећем плану.
Обрнута – инверзна – перспектива – ствари се приказују онакве какве јесу, а не онакве, каквима их види људско око. Као пример, може послужити приказивање рибњака на једној египатској фресци:
Линеарна или централна перспектива подразумева приказивање ствари онако, као што их опажа људско око: када посматрамо ствари у даљини, имамо утисак да се паралелне линије у даљини - тј. на хоризонту, спајају у једну тачку: као пример, може послужити посматрање правог пута, шина на пругама или жица далековода.
Ваздушна перпсектива подразумева смањивање интензитета контуре и боје сразмерно томе како се предмети и фигуре повлаче у дубину. Другим речима, ваздушном перспективом мења се јачина боја и оштрина контура. До ове појаве долази због постојања слојева ваздуха између посматрача и објеката које посматра.
Колористичка перспектива се заснива се на својствима топлих и хладних боја: топле боје наговештавају приближавање, а хладне боје удаљавање. Користили су је неки представници модерне уметности.
Полиперспектива подразумева да се предмет или фигура посматрају се са више тачака, које се обједињују у оквиру јeдне ликовне представе. Може се видети у египатском сликарству, али и у делима неких модерних сликара. Полиперспективу је, на пример, користио Пабло Пикасо.
Comments
Post a Comment