АРХИТЕКТУРА СТАРОГ РИМА

 АРХИТЕКТУРА СТАРОГ РИМА


Forum Romanum - центар античког Рима


По обиму и разноврсности сачуваних споменика, архитектура старог Рима превазилази сваку другу из времена старог века. За Римљане се не би могло рећи да су били иноватори, али су постојеће облике у великој мери усавршили. Они су сабрали сва претходна искуства и традиције, а онда створили далеко већи број грађевина, него њихови претходници. 


Прочеље највећег римског храма - Пантеона у Риму


Према једној легенди, Рим су 754. г. пне основали Ромул и Рем, потомци тројанског јунака Енеје који је овде пребегао после пораза и уништења овога града. У ствари, римско становништво чинили су Латини, Сабињани и Етрурци који су око 800. г. пне формирали град-државу, али Рим у то време није имао никакав значај и био је само једна од етрурских провинција. Током наредних векова, водила се борба за ослобађање од етрурске власти. Становништво се врло брзо поделило на патриције, плебејце и робове. Првобитни облик владавине била је краљевина, а онда је, око 500 г. пне, Рим постао република. Плебејци су се временом такође изборили за извесна права, док се број робова стално умножавао. 



Капитолинска вучица, која је, према легенди, одгајила митске осниваче Рима - Ромула и Рема


После ослобађања од Етрураца у V веку, водили су Пунске ратове са Картагином и након њих загосподарили целим западним Средоземљем. Затим су кренули ка Истоку и освојили Македонију и Грчку. Освајања су се ређала једно за другим - територија западне Европе, Блиског Истока, Балкана, северне Африке. Почетком нове ере освојили су и Велику Британију а у време цара Трајана и Дакију (Румунију). Све до времена Октавијана Августа, Римом је управљао сенат и конзули, а онда је, после убиства Јулија Цезара, Октавијан себе прогласио за цара, тј. императора.


                 
                                   Гај Јулије Цезар              Октавијан Август


После Августовог времена, сменило се неколико династија и мноштво царева. Римска империја обухватала је готово цео тада познати свет,  али су сукоби унутар ње и борбе за власт почели да поткопавају њене темеље. Појава и јачање хришћанства још су више допринели нестабилности Царства. У време Диоклецијана Царство је подељено на 4 дела (''владавина тетрарха''), да би Константин, после победе над Максенцијем, престоницу преместио у град Визант. Све чешћи су били напади варварских народа, који су били последица сеобе народа. У време цара Теодосија, 395. г, царство је подељено на Источно и Западно. У једном периоду, престоница Западног римског царства била је Равена, али ово Царство није могло да опстане и пало је под власт варвара 476. године. Источно римско царство или Византија наставиће да постоји још 1000 година, а онда ће 1453. пасти под власт Турака.  

Мапа Римског царства

 

Опште одлике архитектуре

 

Римска архитектура поседује два карактеристична обележја: као прво, они су свој градитељски програм, који је једном био предвиђен за престоницу, остваривали и на оним територијама које су потпадале под њихову власт. У освојеним крајевима, Римљани су подизали унапред пројектоване градове и зато се сматрају зачетницима урбанизма. Сваки римски град имао је истоветну шему, чије је првобитно порекло хеленистичко, али су је Римљани усавршили и доследније примењивали: у средини града налазе се две главне улице - кардо (у правцу север-југ) и декуманус (у правцу исток-запад), на чијем се пресеку формира градски трг или форум. 


Урбанистички план римског града


'Декуманус'' у Палмири, Сирија


Трг (форум) је обично био окружен тремовима са стубовима и представљао је средиште јавног живота Римљана. Све остале улице биле су постављене паралелно у односу на кардо или декуманус, због чега је град имао изглед шаховског поља. Око форума су биле распоређене најважније зграде. У самом Риму, постојало је неколико форума - поред већ поменутог, Римског форума, постојао је и Октавијанов (Августов), Трајанов, Нервин и још неколико форума.  


Реконструкција римског града


Као друго, римска архитектура била је еклектичног карактера и у том смислу пресудан утицај на њих извршила је Грчка. У време када су Римљани освојили Грчку, њена култура и уметност већ је остварила свој врхунац, док је Рим, иако економски и војнички далеко надмоћнији, у културном погледу знатно заостајао за њом. Поред утицаја Грчке, од велике су важности биле етрурска и традиција Блиског Истока. Као закључак, могло би се рећи да римска архитектура представља кристализацију свега што је човечанство у овој сфери постигло, од праисторије па до почетка нове ере.


Римски храм у Ниму (Француска) - показује утицаје грчке и етрурске архитектуре

Сводови у римској архитектури - полуобличасти и крстасти

 

Градиво:

 Као и сви народи Средоземља, и Римљани су располагали квалитетним и разноврсним материјалом. Располагали су многобројним врстама камена, од оних меких као што су туф, пеперин и средње чврсти травертин, до оних најтврђих као што су базалт и гранит. Користили су и домаћи, карарски мермер, а мeрмер су касније, за потребе репрезентативних грађевина, и увозили из покорених земаља.


            

Туф и пеперин      

 

                

                                 Травертин                                    Базалт



                    Гранит                                           Карарски мермер

У изобиљу су имали и домаће врсте дрвета, а правили су и опеке одличног квалитета и разних облика и димензија. Појављују се и плоче од печене глине, које углавном користе за облагање зидова у јавним купатилима, за водоводне и канализационе цеви и за подове. Поред ових материјала користили су и метал, а посебно гвођже и бронзу (познато је да су чак и стубове или бар њихове капителе израђивали од бронзе).   


     Употреба опеке у римској архитектури

Римљани су користили и једну врсту бетона, који су користили као испуну између опека, камених квадри или мермерних плоча. Бетон су правили од мешавине ситних каменчића и малтера. Сам малтер су користили као везиво.

      



   Римски бетонски зидови са оплатом од опеке и малтером као везивним средством


Конструктивни елементи: 


Темељи су променљиви, негде јаки и стабилни, негде слаби, не постоји неко опште правило.


Приказ темеља на Колосеуму



Зидови од камена - грађени су од правилних и добро обрађених тесаника, и уколико су зидови од камених квадри, не користе везивна средства, него споне и чепове (као у грчкој архитектури) од дрвета или метала. Код тесаника од мрамора спољашње површине су брижљиво углачане. Римљани су приметили да тамније врсте мермера, у додиру са спољашњом средином, брзо губе интензитет и сјај, па су из тог разлога тамнији мермер користили за унутрашњост а светлији за спољашњост грађевине. Понекад су углачане плоче или квадре постављали поред храпавих, што је стварало посебан ефекат у смењивању светла и сенке на површини зграде. 




                                      Камени зидови у римској архитектури


На зградама које су грађене од опеке врло је честа појава да је језгро од бетона. Уколико су зидови били од опеке, као везивно средство користили су малтер. Из потребе за штедњом материјала, овакви зидови обично имају бетонско језгро које је и са спољашње и са унутрашње стране обложено опекама или комбинацијом опеке и камена.





Различите конструкције зидова са бетонским језгром

   С
лободни подупирачи - користе стубове ступце и пиластре, али без оне стилске строгости која је била карактеристична за грчку архитектуру. Стубови, на пример, нису морали бити само од камена, него сe догађало да су и од опеке сегментастог облика, па чак и од бронзе. 

Капители римских стубова

                           
Стабла су много чешће монолитна, него што је то био случај у Грчкој, али су исто тако могла бити састављена и од тамбура. Сва стабла готово обавезно имају ентазис. Стубови најчешће имају стопу, а догађа се да је она израђена као једна целина са најнижим тамбуром. 


Римски стубови на Бахусовом храму у Балбеку


Новина римске архитектуре било је постављање стубова на висока постоља. Камена стабла имају канелуре, а стабла од опеке су премазивана малтером. У изгледу капитела запажају се велике варијације, а од свих грчких капитела, Римљани су највише били склони употреби коринтског капитела. 


           
Римски стубови и ступци од опеке



У периоду царства, када су настале најрепрезентативније римске грађевине, стварају се римско-дорски, тоскански и римско-јонски стил. 
У римско-дорском стилу стуб готово увек има стопу, која може имати и изглед сасвим мале плоче која омогућује прелаз од стабла ка стилобату.  Стабло је релативно витко (1: 7 или 8 доњих пречника) и може бити без канелура. И капител се разликује од класичног дорског капитела, и код њега се појављује ехинус кима.






Римско - дорски стил

 Римско-јонски стил користи стубове који имају стопу, стабло и капител, а висина је од 8 до 9 доњих пречника. Стопа обавезно има квадратну плинту, а капители су декоративнији од класичних јонских




        
Римско - јонски стил

Постоји и римско-коринтски стил који је донекле сличан грчком, али се мењао у зависности од укуса епохе, тако да понекад може изгледати претерано декоративно.
Римско - коринтски капител

У Риму је дошло до појаве тзв. композитног капитела, на којем су волуте постављане на коринтски капител.
Композитни капител (комбинација коринтског и јонског капитела)

Тоскански стил је сличан дорском, али је једноставнији од њега. Стуб има сва три елемента, али стабло нема канелуре, капител има облији абакус, док се у ентаблатури не појављују триглифи и метопе. 

                 

Тоскански стил
   

Римска архитектура користи и равне таванице и сводове. Равне таванице израђиване су од дрвених греда, а уколико су греде од камена оне су мање и надовезују се једна на другу. На кућама које су припадале обичном становништву греде су најчешће биле дрвене, због чега су чести били пожари у Риму - један у време Неронове, а други у време Трајанове владавине. 




Римске дрвене и мермерне таваница

Сводови су више ушли у употребу након римског освајања блискоисточних земаља. Римљани су усавршили употребу сводова и купола, тако да су по први пут у историји архитектуре сводовима и куполама покривали веће просторе.  




Римска употреба сводова


Римљани су први почели користити аркаде, а њихов изум је и тзв. раван свод, где се сводови комбинују са архитравном конструкцијом. Архитрави и архиволте често се комбинују на фасадама грађевина.





Аркаде и раван свод



Отвори:

Врата су понекад врло брижљиво обрађивана и могу имати дрвена или чак метална крила (двокрилна, трокрилна, па чак и четворокрилна врата). У унутрашњости, врата су замењивана завесама. Врата на репрезентативним грађевинама понекад имају довратнике у виду пиластера, са стопом и капителом, и надвратнике у виду архитрава. Прозори су обично квадратног или округлог облика и имају решетке. Тек касније се почела користити нека врста стакла.





Отвори - прозори и врата, на римским кућама и храму


Код равних таваница, кровови су на две воде, што су преузели из грчке и етрурске архитектуре.

Подови су или од набијене земље са ситним камењем или су рађени од камених плоча и од опеке. Посебна врста римског пода је мозаички под, који на репрезентативним грађевинама може имати високу уметничку вредност. 



Римски под и подни мозаик

     

 

2. СПОМЕНИЦИ РИМСКЕ АРХИТЕКТУРЕ

 

Римски архитектонски споменици могу се поделити на неколико група.

 

Форуми или тргови - налазе се у центру града, на пресеку две главне улице. Ограђени су тремовима са стубовима и у близини форума налазили су се храмови и најважније грађевине - у Риму, на пример, зграда сената. Поред главног римског форума, своје форуме су градили и поједини императори - Цезаров форум, Августов форум, Трајанов форум који је био и највећи и на њему се налазила базилика, тзв. Улпина.



План Трајановог форума са базиликом

Реконструкција Трајановог форума

                                

Остаци Трајановог форума са тржницом


Храмови

Били су многобројни, али ниједан није у целини сачуван. Велики број храмова из републиканског периода обнављан је у периоду царства, а велики број храмова уништен је и у честим пожарима.

Храм Фортуне Вирилис (Портунов храм) који потиче из републиканског периода такође је обнављан у време царства. Има правоугаону основу и његово језгро подсећа на језгро грчких храмова. Међутим, за разлику од грчких храмова који имају само тростепено постоље, римски храмови су подизани на високим постаментима и до њих се долазило преко великог степеништа. Осим тога, стубови су на дужим странама обично приљубљени уз зидове наоса (тип псеудопериптероса). Римски храмови овог типа, по узору на етрурске, имају дубок трем. Римски храмови се од грчких разликују и по томе што је код њих висина најчешће већа од ширине. Храмови слични овом подигнути су у Асизију и у француским градовима Ниму и Арлу.

Храм Фортуне Вирилис (познат и као Портунов храм), Рим




Храм Фортуне Вирилис, основа и пресек


              У његовој непосредној близини налази се храм Херкула Победника, који има кружну основу (толос). 



Храм Херкула Победника


Сибилин храм (Вестин храм) у Тиволију такође има кружну основу (као грчки толоси), премда се порекло овог типа храмова може везати и за римске сеоске колибе. Храм се налази на високом постољу и прилази му се степеништем. Наос овог храма један је од првих примера употребе бетона у римској архитектури.




                                              
                                                 Сибилин (Вестин) храм у Тиволију, Рим


Светилиште Фортуне Примигеније у Пренести код Палестрине потиче из позног републиканског периода, и такође је грађено од бетона. Преко низа рампи, степеница и тераса долази се до самог светилишта, а тако степенаст распоред архитектонских маса, које понављају изглед околног терена  (хоризонтале), подсећа на храм краљице Хатшепсут у Египту.





Светилиште Фортуне Примигеније, Пренеста код Палестрине
                                                                   (реконструкција)



Светилиште Фортуне Примигеније, Пренеста


Пантеон је најпознатији и најрепрезентативнији од свих римских храмова.  Посвећен је свим римским боговима или боговима планета. Подигнут је поч. 2. века нове ере, у време цара Хадријана, на темељима старијег храма. Представља занимљиву комбинацију различитих архитектонских традиција. Прочеље храма чини трем са 16 коринтских стубова, чије је порекло у грчкој архитектури



                                                            Храм Пантеон, Рим

Сама основа храма је кружна и има пречник око 43 метра, колика је и висина од пода до темена куполе. У зидној маси отворене су нише или удубљења, чиме се ствара утисак веће дубине простора. 




Храм Пантеон, основа и пресек


Испред ових ниша постављене су аркаде које олакшавају ношење тамбура куполе






У самом врху куполе налази се отвор широк 9 метара (окулус), који обезбеђује осветљење и везу ентеријера са екстеријером. Захваљујући покривању храма куполом, ентеријер је повезан, целовит и прегледан. Сама купола је изнутра подељена на мање правоугаоне јединице, тј. има тзв. касетирану таваницу. 







           
Пантеон, ентеријер и купола        

Храм Минерве Медике и није храм у правом смислу те речи - то је била нека врста вртног павиљона (тзв. ''нимфеум'') или чак део неке царске резиденције; има куполу од опеке чији је пречник 24, а висина 30 метара. По основи и начину градње донекле подсећа на Пантеон.


Основа и план храма Минерве Медике

Храм Минерве Медике


Венерин храм у Балбеку у Либану (на граници са Сиријом) - један од најинтересантнијих храмова који су настали на територији Римског царства. Има врло необичну основу  Конвексној (испупченој) линији наоса супротстављени су конкавно (удубљено) постављени архитрави, као и конкавне (удубљене) нише на самом наосу.




Венерин храм у Балбеку (Либан) - реконструкција и садашњи изглед





Венерин храм у Балбеку, детаљи



Ара Пацис или Олтар мира - потиче из времена Октавијана Августа, Зид украшен рељефима ограђује сам олтар до којег се долази степеништем. Рељефи приказују царску породицу у неком свечаном чину - вероватно пред почетак изградње овог олтара. Ликови имају портретне карактеристике, јер је предвиђено да чланови породице буду идентификовани, а што се може рећи и за дечје портрете.



Ара Пацис  - основа и пресек


Ара Пацис - изглед олтара и детаљ декорације (рељеф)
  
            Циркуси и позоришта

Циркус Максимус је заправо хиподром, изграђен у доба Нерона, а дограђиван у доба Трајана; био је дугачак око 600 метара и могао је да прими око 150.000 гледалаца. Тркачка стаза је обилазила око једног зида који је био украшен статуама. Није се сачувао и познат је само по описима у књижевним споменицима.


                                    Циркус Максимус - римски хиподром (реконструкција)

Марцелусово позориште је најпознатије и по свом облику је подсећало на грчка позоришта, с том разликом што је иза сцене имало високе зидове. Изнад ових зидова постављане су надстрешнице које су служиле за одбијање звука, тј. гласа,  а  што је омогућило да сви гледаоци чују оно што се изговара на сцени. Могло је да прими око 10. 000 гледалаца.


         Марцелусово позориште, основа и данашњи изглед

Амфитеатри представљају посебну групу јавних грађевина. Били су намењени за борбе гладијатора, тако да је сама арена била у средини. Са свих страна је била окружена седиштима, испод којих су се налазили ходници. Испод саме арене налазиле су се просторије за обуку и вежбе гладијатора. 



Амфитеатар ''Колосеум'', Рим - реконструкција





Најпознатији римски амфитеатар је Колосеум, који је могао да прими око 50-60.000 људи. Спољашња фасада Колосеума била је подељена на три спрата, украшена грчким стубовима - дорским (тачније: тосканским) на првом, јонским на другом и коринтским на трећем спрату.



Приказ фасаде Колосеума



Накнадно је дозидан још један спрат. Сам Колосеум имао је елипсаст облик, а димензије су биле 188 х 155 х 43 метра. Имао је укупно 72 улаза, тако да су гледаоци несметано долазили до седишта.






Колосеум, Рим

  

Слични амфитеатри, премда мањи по обиму, подизани су широм Римског царства. Амфитеатар у Верони је један од добро очуваних, као и амфиетатар у Пули (''Арена'').

Амфитеатар у Верони


Амфитеатар у Пули (''Арена')

Терме

Терме или јавна купатила представљају специфичност римске архитектуре  и нису била намењена само за купање; поред тога, уз њих су се налазили и просторије за вежбе и за одмор, библиотеке и сл. Најпознатије и највеће су Каракалине терме у Риму, подигнуте почетком 3. века нове ере; биле су значајне и терме у Помпеји.




План и приказ римских терми


Каракалине терме обухватале су велики број просторија, чији су главни део чинила три купатила - хладно купатило са базеном за пливање, млако купатило и купатило са врелим ваздухом. Већина дворана у овим термама била је покривене сводовима, а занимљиво је да готово све просторије имају различите основе.    



Остаци Каракалиних терми, Рим

Диоклецијанове и Трајанове терме понављају слична решења, а све три грађевине показују претерану декоративност и обиље украса.


Диоклецијанове терме


Базилике

 

Базилике су биле римске суднице. То су једноставне грађевине са основом у виду издуженог правоугаоника, које се са једне, источне стране, завршавају полукругом (апсидом). Њихов унутрашњи простор подељен је помоћу колонаде стубова, а не помоћу пуних зидова. Средишњи део је најшири и највиши и назива се главни брод. Бочни бродови су знатно нижи и ужи од главног брода. Испред полукружне апсиде налази се катедра са које председава судија, а како је басилевс или цар уједно и врховни судија, базилика је, заправо, царска дворана, одакле потиче и њен назив. 



Приказ базилике

Базилика са источне стране (апсида)


Базилика може бити покривена сводовима или равним таваницама,  а разлика у висини бродова искоришћена је за постављање прозора, тако да базилике имају изванредно, централно осветљење. Једна од најпознатијих базилика била је Улпија, која се налазила на Трајановом форуму, као и Максенцијева или Константинова базилика (започета у доба Максенција, довршио је Константин).



Начин осветљења базилике са равном таваницом

 

Славолуци (тријумфалне капије, тријумфални лукови) подизани су у част победе римских императора. Обично су грађени са три отвора (Трајанов, Константинов, Септимија Севера), и једино Титусов славолук има један отвор. Украшавани су натписима и рељефном декорацијом. 


Константинов славолук

Титусов славолук



Сличну улогу имали су и тријумфални стубови - на пример, на Трајановом стубу, високом око 40 м,  рељеф који се развија у виду спиралне траке приповеда о царевим победама. Фигуре у доњој зони, које су ближе посматрачу, ситније су и урађене са више детаља, док су оне у горњим зонама крупније и рађене са мање појединости. Занимљиво је да се у подножју овог стуба налазила урна са Трајановим пепелом.




Трајанов стуб


Маузолеји

 

Хадријанов маузолеј - данашња тврђава Сант Анђело - имао је кружну основу и ваљкаст облик, а на његовом врху налазио се четворопрег са Хадријановом фигуром. Сличан по основи био је и Августов маузолеј, који се није сачувао. 


Хадријанов  маузолеј (тврђава Сант'Анђело)


Донекле се од њих разликује Диоклецијанов маузолеј, чија је основа изнутра кружна а споља октогонална. Овај маузолеј покривен је куполом, која је споља такође осмострана, а изнутра полулоптаста. 


Диоклецијанов маузолеј - макета 


Диоклецијанов маузолеј (данас у склопу сплитске катедрале)


 

Римске палате и куће

 

Није сачувано много остатака римских царских палата. У самом Риму најраскошнији је био Неронов ''Домус ауреа'' а затим и Хадријанова вила у Тиволију код Рима. Палате су углавном имале унутрашњи врт или перистил, триклинијум или трпезарију и перивоје, односно вртове са фонтанама. Остале просторије биле су груписане око ова три елемента и веома раскошно опремљене.


Остаци Хадријанове виле, Тиволи

На следећем линку приказан је данашњи изглед Хадријанове виле и њена дигитална реконструкција:

https://www.youtube.com/watch?v=zGdjf9wzHOI&ab_channel=MatthewBrennan


Диоклецијанова палата у Сплиту заправо представља цео комплекс зграда опасан јаким утврђењем са три стране, док четврта страна излази на море. Палата је изнутра подељена помоћу две улице које се секу под правим углом, а у оквиру палате налазио се и поменути Диоклецијанов маузолеј. 



Диоклецијанова палата, Сплит (реконструкциај)

У перистилу Диоклецијанове палате архитрав између два средишња стуба је заобљен и на тај начин понавља линију врата испод њега.  


Перистил Диоклецијанове палате у Сплиту


У Србији, у Гамзиграду код Зајечара, пронађени су остаци палате ''Феликс Ромулијана'', коју је почетком 4. века градио цар Галерије (палата никада није довршена) и дао јој назив по својој мајци, Ромули.  



Феликс Ромулијана, Гамзиград


Поред утврђења, у Ромулијани су пронађени трагови палате и два храма. Подни мозаици са  овог локалитета убрајају се у најлепша касноантичка дела те врсте.  

Мозаик из Ромулијане


Представу о томе како су изгледале типичне римске куће можемо да створимо на основу онога што је ископано у Помпеји и Херкулануму. Ови градови налазе се на југу Италије, недалеко од Напуља, и пострадали су почетком нове ере, 79. г, приликом једне ерупције Везува. Лава је уништила све трагове живота, али је пепео, истовремено, на неки начин и конзервирао грађевине и сачувао их од даљег пропадања


Остаци античке Помпеје


Централни део римских и помпејанских кућа или домуса чинио је атријум, односно, двориште ограђено тремом са стубовима. У дну атријума налазио се таблинум или просторија за пријем. У таблинуму су се чували и портрети предака. Око атријума су биле распоређене просторије за живот власника, а иза атријума могао је да се нађе врт или перистил са тремом. Понегде се у атријуму налази базен или ''имплувијум'' у који се, у случају потпуно покривеног трема, скупљала кишница.






Приказ римске куће - домуса


Мање раскошне биле су инсуле, намењене сиромашнијем градском становништву. Инсуле су куће на два или три спрата са просторијама распоређеним око централног дворишта. Оне су претече данашњих стамбених зграда. У приземљу инсула налазиле су се продавнице и радионице, а на спратовима су биле просторије за становање.





            
Римска ''инсула''


Тржница у Милету - њена реконструкција налази се у Берлину - представља изванредан примерак римске архитектуре, са прочељем на којем се смењују испупчени и повучени делови. Овај ритам захватио је чак и архитраве, као и забат на спрату, који је изломљен на три дела.


Тржница у Милету, реконструкција

       

Аквадукти - надземни канали на аркадама или водоводи - намењени су  спровођењу воде из једног места у друго. Најпознатији аквадукт је Пон ди Гар у Француској


Аквадукт Пон ди Гар, Француска

Вијадукти - изгледају слично као аквадукти, с том разликом што нису служили за преношење воде, него за премошћивање непроходних терена.


Римски вијадукт


 Осим поменутог, Римљани су саградили и бројне путеве, утврђења, мостове... На свим територијама, које су чиниле део Царства, остали су трагови римске цивилизације. У Србији такође постоје значајни остаци римске архитектуре, а Сирмиум (Сремска Митровица) је у једном тренутку био чак и престоница Римског царства. 

Најзад, Римљанин Марко Витрувије написао је у 1. веку нове ере чувено дело ''De architectura, libri deсem'' (''Десет књига о архитектури''), које је и данас обавезна литература за сваког студента архитектуре. 






Comments

Popular posts from this blog

УМЕТНОСТ ПРАИСТОРИЈЕ

РАНОХРИШЋАНСКА И ВИЗАНТИЈСКА УМЕТНОСТ

СРПСКА СРЕДЊОВЕКОВНА УМЕТНОСТ