КОМПОЗИЦИЈА

    КОМПОЗИЦИЈА 


Реч ''композиција'' потиче из латинског језика и значи ''саставити'' (conponere ). Она представља распоред и однос делова неке целине, тј. распоређивање одеђених елемената у оквиру једне целине. У свакој композицији, постоји доминанта. Доминанта је елемент који чини главни садржај и визуелни центар пажње у ликовној композицији. Она мора бити наглашена у односу на целину композиције. 




Другим речима, у свакој композцији постоји или једна линија, или једна боја, или однос светла и сенке, којима су подређени сви остали елементи. У већини случајева, елементи који чине композицију потчињавају се једној доминантној линији – хоризонтална, вертикална, дијагонална, или облику – троугаона (пирамидална), кружна.
Осим тога, композиција може бити и слободна. 




                                Примери хоризинталне композиције



                                     
                                     Примери вертикалне композиције









                                     
                                     Примери дијагоналне композиције







                          Примери пирамидалне (троугаоне) композиције

              Пример комбиноване композиције (вертикална и пирамидална)




                                 Примери кружне и овалне композиције




Примери слободне композиције, у којима не постоји једна, јасно издвојена доминанта

II део
***
Успешна композиција и постизање усклађеног односа међу елементима заснива се на неколико фактора:
Равнотежа подразумева складан и уједначен однос елемената једног према другом или у смислу просторних односа:  лево – десно, годе – доле.



Најједноставнији и најочигледнији вид равнотеже постиже се помоћу симетрије.
Симетрија – подразумева постојање једне праве (''оса симетрије''), и елементи су постављени на равномерној удаљености од ње, један према другом (у истој равни)





                                Примери симетрије у сликарству

Асиметрија – исти, слични или различити елементи налазе се на неједнакој удаљености од осе симетрије, па чак и у различитим равнима.




                                Примери асиметрије у сликарству

Један од услова успешне композиције може бити и ритам.
Ритам примећујемо свуда, у природи и свакодневном животу – ритмично смењивање дана и ноћи или годишњих доба, ритам срца. Ритам, дакле, подразумева понављање истих или сличних елемената у правилним временским или просторним интервалима. То може бити смењивање облика, али и смењивање светла и сенке или смењивање бојаа орнамент је, на пример, типично ''бесконачно'' понављање мотива у истом ритму). Уколико се сви ти елементи стално понављају у истим просторним или временским интервалима, онда настаје монотонија.





                                        Примери ритма у сликарству



                 Примери ритма у орнаментици српске народне уметности


Контраст је такође један од чинилаца који могу допринети успешној композицији. Контраст је постављање два различита елемента једног поред другог, како би се снажно нагласиле особине и једног и другог елемента. Овде се поређење не врши према сличности, него према различитости. Најочигледнији контраст је црно – бело. 


    




                         Примери коришћења контраста у графици и сликарству

Хармонија подразумева усклађен однос свих елемената који чине неку целину.















Comments

Popular posts from this blog

УМЕТНОСТ ПРАИСТОРИЈЕ

УМЕТНОСТ СТАРОГ ЕГИПТА

РАНОХРИШЋАНСКА И ВИЗАНТИЈСКА УМЕТНОСТ