УМЕТНИЧКИ ЗАНАТИ ОД РЕНЕСАНСЕ ДО ХIХ ВЕКА
РАЗВОЈ УМЕТНИЧКИХ ЗАНАТА ОД РЕНЕСАНСЕ ДО ХIХ ВЕКА
Барокни намештај
Ренесанса је један од назначајнијих периода у
историји човечанства: појавила се у 15. веку, у Италији, да би се након тога
проширила и на остале земље Западне Европе, и трајала је до краја 16. и поч. 17.
века.
Сама реч – ренесанса –
означава препород или поновно рођење: то је време када су италијански уметници
поново открили вредности античког света – у философији, у књижевности, у
ликовним уметностима... Богати италијански градови, као што су Фиренца и
Венеција, у којима су живели и стварали највећи уметници и научници тога доба,
постају нови, културни центри Европе. У периоду ренесансе постепено се мења и
положај човека у свету, због чега се у ренесанси појављује све већи број
профаних грађевина, као што су раскошне палате, библиотеке, градске већнице и
слично.
На основу бројних уметничких
слика које су настале у то доба, можемо сазнати доста и о ''дизајну'' – пре свега
о одећи, обући и накиту, а затим и о
дизајну енеријера.
Женска и мушка одећа у периоду ренесансе (Италија)
Накит и детаљи женске одеће у периоду ренесансе
Намештај у периоду ренесансе
Барок је стил који је заменио ренесансу а трајао
је од краја 16, до краја 18. века. Уопштено говорећи, барок је време раскоши,
декоративности и сјаја, што се истиче и на предметима за свакодневну употребу.
Довољно је само поменути да је управо у периоду барока изграђен најлепши и
најраскошнији дворац – Версај поред Париза, који је у потпуности опремљен
предметима везаним за уметничке занате. Ентеријер Версаја показује бриљантне
примере дизајна намештаја, посуђа, текстила...
Ентеријер дворца Версај код Париза
Мода тога доба била је
такође склона неумерености и претераном истицању раскоши, што се посебно односи
на женску одећу. Намештај је, за разлику од ренесансног, криволинијских облика
и са доста позлате, уз употребу плиша и сатена. У завршној фази барока, у
периоду рококоа, ентеријери остају подједнако раскошни, али се мења колорит и
веома су модерне пастелне боје – светложута, светлозелена, ружичаста... Појављују
се прве мануфактуре и фабрике за израду порцелана, што представља почетак интензивне
примене дизајна у изради посуђа.
Барокна одећа
Порцеланско посуђе, Севр, Француска
Раскош и сјај барока често служе као инаспирација модерним дизајнерима:
Највећи светски дизајнер обуће, Шпанац Маноло Бланик, такође своју инспирацију често налази у барокној декоративности:
Обућа шпанског дизајнера Манола Бланика
У првој половини 19.
века појављују се такозвани ''историјски стилови'', као што су неокласицизам и
романтизам. Ова два стила покушавала су да оживе културно наслеђе антике
(неокласицизам) и средњег века (романтизам). Ово се одразило и на уметничке
занате: у периоду неокласицизма – који се назиива и ''стил ампир'' (''царски
стил'') у Француској – постоји тежња за повратком античкој строгости и једноставности:
намештај, на пример, добија праве линије и много мање декоративних елемената;
орнаментика, која се на њему појављује била је античког порекла. Нешто слично
примећује се и у одевању, где се појављују једноставне, дуге хаљине равног
кроја, сличне хаљинама у старој Грчкој и Риму.
Намештај стила ''ампир''
Одевање из периода стила ампир
Comments
Post a Comment